Friday, June 14, 2019

البحث عن العمل

Hai Assalamualaikum semua. Saya ingin berkongsi sedikit contoh perbualan ketika mencari pekerjaan dalam bahasa arab. Semoga dapat membantu kalian di luar sana untuk menambah ilmu pengetahuan, InsyaAllah...

Hasil carian imej untuk gambar temuduga kerja

.ا: صباح الخير! يا سيدي
Selamat pagi, tuan.
.ب: صباح النور
Selamat pagi.

.ا: أنا أبحث عن عمل, يا سيدي. وأنا عاطل. وقد أحلت من عمل
Saya sedang mencari pekerjaan, tuan. Saya menganggur sekarang. Saya dipecat daripada pekerjaan saya.
.ب: تفضل بالجلوس
Silakan duduk.

.ا: شكرا جزيلا
Terima kasih.
ب: كيف تعرف أن لدينا أعمال شاغرة كبائع في مصانعنا؟
Bagaimana awak tahu ada kekosongan untuk jurujual di kilang ini?

.ا: قرأت اعلانكم في جريدة "بريتا هارين" صباح اليوم
Saya membaca iklan tuan dalam surat khabar "Berita Harian" pagi ini.
ب: طيب. أرني مؤهلاتك؟
Oh ya. Bolehkah awak tunjukkan sijil-sijil awak?

.(ا: نعم, يا سيدي. هذه شهادتي (ايس في عيم) و (ايس تي في عيم
Ya, ini tuan! Sijil SPM dan STPM.
ب: هل لك خبرة في العمل؟
Apakah awak mempunyai pengalaman kerja?

.ا:نعم, اشتغلت كبائع في مصنع للأطعمة ببانجي
Ya, saya telah bekerja sebagai jurujual di kilang makanan di Bangi.
ب: كم سنة اشتغلت كبائع؟
Berapa lama awak bekerja sebagai jurujual?

.ا: سنة واحدة
Setahun.
ب: ولماذا قدمت الطلب للعمل في المصنع؟
Mengapa awak memohon kerja di kilang ini?

.ا: لأنه مناسب جدا لخبرتي
Sebab sesuai sekali dengan pengalaman saya.
ب: كم راتبا تطلب؟
Berapakah gaji yang awak inginkan?

.ا: ألف ريغكيت شهريا
Seribu ringgit sebulan.
.ب: حسنا, يمكنك أن تيدأ العمل غدا
Baiklah, awak boleh mulai bekerja esok.

.ا: شكرا جزيلا, يا سيدي
Terima kasih, tuan.
.ب: عفوا
Sama-sama.

Penulis: Siti Fatimah Binti Mohd Saufi

No comments:

Post a Comment