Sunday, June 9, 2019

KEIZINAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pencinta bahasa arab. Tajuk perkongsian ilmu dari saya ialah ( KEIZINAN) 🌟. Semoga ianya membantu semua.

 لو سمحتَ/ اسمحْ لي/ من فضلك/ عن إذنكَ
Kalau awak izinkan...?/izinkan saya/ tolong/minta izin.

💭 أجلسُ هنا لو سمحتَ.؟
👉🏻 Saya duduk di sini kalau awak izinkan.

💭 اِسمحْ لي أن أتَكَلَّمَ بالعَرَبِيِّ
👉🏻 Izinkan saya bercakap dalam Bahasa Arab.

💭 لحظةً من فضلك!
👉🏻 Tolong tunggu sebentar!.

💭 عن إذنكَ. أريدُ أن أتَزَوَّجَ
👉🏻 Minta izin, saya mahu kahwin.

 بعد إذنكَ
Kalau awak izin, benarkan.

💭 بعد إذنك، ممكن أقولُ شيئًا؟
👉🏻 Kalau awak izin, boleh saya katakan sesuatu?.

💭 بعد إذنك، أريد أن أعرف كم تقْرِيبا تكلِفَةَ عَمَلِيَّةِ استِئْصالِ الَّوْزَتَيْنِ؟
👉🏻 Kalau awak benarkan, boleh saya tahu anggaran kos pembedahan membuang tonsil itu?.

💭 بعد إذنك، أريد أن أقضِيَ العِيدَ في القَرْيَةِ
👉🏻 Kalau awak izinkan, saya hendak beraya di kampung.

Sekian, Terima kasih.
Oleh : Saiyida Aisya Athirah Binti Mohd Asri (A170684)
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜

No comments:

Post a Comment