Thursday, April 11, 2019

Jenis Terjemahan


Related image


Ahlan wasahlan buat pembaca yang mengikuti blog kami pada kali ini, Inshaallah pada kali ini saya akan share tentang jenis-jenis terjemahan:


Berapakah jenis terjemahan???

Adakah 2 ? 4? 7? 10???

Baiklah , buat pengetahuan antum secara umumnya terjemahan mempunyai dua jenis….
    •  Terjemahan tulisan
    • Terjemahan lisan


Apakah beza tulisan dan lisan ? adakah pada ejaan sahaja ?

 Tulisan
*      Secara bertulis
*      Penterjemah boleh membaiki kesalahan terjemahan yang dilakukan
*      Fasih bercakap tidak menjadi syarat


Lisan
*      Secara lisan
*      Dilakukan secara lansung dan cepat
*      Perlu pengetahuan yang luas



Kedua-dua jenis terjemahan ini adalah jenis terjemahan secara umum. Para sarjana ada menetapkan bahawa terdapat pelbagai jenis terjemahan lagi mengikut pendapat mereka seperti Robert Lado yang menyatakan terjemahan mempunyai 2 jenis iaitu faktual dan sastera.


Selain itu, bagaimana pula kaedah untuk menterjemah???

Para penterjemah menterjemah dengan menggunakan tiga kaedah :

Pertama: kata demi kata

Kedua: harfiah

Ketiga: bebas

Terdapat pelbagai jenis terjemahan mengikut para sarjana terjemahan. Akhir kata, moga perkongsian ini dapat memberi manfaat buat antum semua. Assalamualaikum !

by:  Nor Afiza Shafika binti Abdul Razak
        (A168083)

1 comment:

  1. Assalamualaikum.

    Saya ada persoalan. Saya tidak ada latar belakang dalam bidang terjemahan, tetapi saya berminat untuk menyambung pengajian sarjana dalam bidang ini, pada pendapat saudari, boleh ke saya berbuat demikian atau lebih baik saya mengambil kursus asas dahulu secara berasingan sebelum melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana?

    Terima kasih.

    ReplyDelete